tisdag 18 maj 2010

Samling av mina analoga bilder.

Här fick vi jobba på ett litet annorlunad sätt. På den översta bilden har jag tagit olika föremål som utklippt papper, en järnkedja och spik. Jag har lagt föremålen på pappret och sedan belyste jag den under några sekunder.
Den undre bilden så har jag använt framkallningsvätska och målat på pappret för att få fram motiv. Just denna bild SKULLE föreställa en anka, en sol och en fisk iallafall.
Här är uppgiften då vi jobbade med olika filter som hårt filter, mjukt filter och inget filter alls.
Här har jag tre olika exempel på filter av samma motiv på bild.
Om jag någonsin skulle behöva hänga upp någon av dem här som en tavla på mitt rum skulle jag ta bild nummer ett eftersom jag gillar skarpa bilder med mycket kontrast och just därför är det den jag gillar mest. Och den sista bilden då det är mjukt filter gillar jag minst eftersom bilden bara ser blek ut helt enkelt.
Här är mitt exempel på kort och lång slutartid. Jag tyckte den här uppgiften var rolig att fota just för att man såg en tydlig skillnad efter att man tagit fram bilderna. Jag tycker det är ganska häftigt att det rörliga är lite suddigt, och jag skulle gärna fota detta exempel igen men med ett häftigare motiv eller föremål.


Här har vi ett annat exempel på kort och lång slutartid.
Jag tyckte bilderna blev lite för dåligt exempel för att visa att jag lärt mig kort och lång slutartid med men bilderna blev otroligt häftiga och det var just därför jag la upp även dem på bloggen.
Tyvärr blev även dessa foton lite förstörda av vattnet, men enligt mig gör det ingenting för de får bilderna att se lite äldre ut vilket jag tyckte var häftigt i just detta sammanhang. Jag gillar den översta med kortslutartid mest.

På de här bilderna så jag kort och långt skärpedjup. Man ser rätt tydligt vilket som är vilket på bilderna vilket känns som att jag lyckats bra med uppgiften då. Jag tycker mer kort skärpedjup är finast i allmänhet oftast och mellan dessa två bilder då jag känner att man får fram mer känslor och fokus i kort skärpeljus då man inte störs av omgivningen runtomkring.

3 kommentarer:

  1. Inspirerande bild med rörelse med håret!
    Mycket bra exempel på den analoga delen!
    Mvh/ Catrin

    SvaraRadera
  2. Det nedersta exemplet på lång slutartid tyckte jag var en härlig bild, den var intressant eftersom att man inte ser ansiktet och då börjar man fundera!

    SvaraRadera
  3. Je m'inscris à ton blog, car il est de qualité et tu mérites plus de visiteurs.
    Avec mes encouragements.

    Roger

    SvaraRadera